تاجر آینده

سلام دوستایه عزیز

خوشحالم که ازاین به بعددوستایی مث شمادارم.امیدوارم درکنارهم بتونیم چیزمیزیادبگیریم و خوش باشیمچشمک.

تواین پست میخوایم  راجب به راه هایه مبارزه باگناه بحث کنیم باهم. و به یه راه حلی برسیم که چیکارکنیم که گناه نکنیم.

 Image and video hosting by TinyPic

ببینیددوستایه من.تااون جایی که من راجبه این موضوع تحقیق کردم  به این نتیجه رسیدم که درابتداباید ما ببینیم منشاء گناهان چییه.بسیاری ازعلمای اخلاق راجب به این موضوع میگن که منشاء و انگیزه گناهان سه قوه هستش:قوه شهویه, قوه غضبیه  و وهمییه.

حالامیخوایم ببینیم این قوه هااصلا چه جوری ماروبه سمت گناه میکشونن.قوه شهویه ماهارو به افراط درلذت خواهی هایه نفسانی میکشونه.که سرانجامش مسلماغرق شدن تو زشتی ها هستش.

قوه غضبیه ماانسانهارو به ظلم و اذیت و ازاردیگران و ...میکشونه.

و دراخرقوه وهمییه  ماهارو به برتری طلبی , تکبر  و خودخواهی میکشونه و این قبیل حس هارودر مازنده میکنه و خلاصه این قوه میتونه مارو وارد گناهان بزرگی بکنه و ما باید واقعا حواسمونو جمع  کنیم.

 حالا یه مثال میزنیم تابیشترقضییه واسمون جابیفته.ببینید مثلا اب درعین حال که مایه حیات تمامی جانداران هستش اگرمهارنشه به صورت سیلابی جریان پیدامیکنه و باعث نابودی حیات بشرمیشه.بنابراین حتی این پدیده حیات بخش نیاز به سدسازی و مهارداره و درصورتی برای بشرمفیدواقع میشه که  موقع نیاز تو کانال کنترل شده خاصی قراربگیره و ازدریچه مخصوصی به مقدارنیازجریان پیداکنه.درغیراینصورت طغیان میکنه و همه چیزونابودمیکنه.

 خب حالاچی میخوایم بگیم.منظورمون ازاین مثال این بود که راجبه انسان هم به همین شکل هستش.برفرض مثال نیروی غضب برای دفاع و نیروی شهوت برای بقای نسل لازم هستش. ولی اگه این دوتاغریزه براثربی توجهی هایه ما طغیان کنن باعث جنایات ویرانگر و انحرافات جنسی  و بی عفتی میشن.

پس اگه مابخوایم جامعمونو ازگناه حفظ کنیم باید تمایلات و غریزمونوکنترل کنیم دیگه.درسته؟

حالا میخوایم راه حل هایی رو بگیم که ببینیم درمقابل گناها باید چیکارکنیم.چیکارکنیم که اصلا مبارزه کنیم باگناهایی که سراغمون میان.اینجوری که من تحقیق کردم بایددرابتدا:

١.گناه شناسی کنیم:یعنی اینکه ما وقتی خود اون گناه رو و عواقب دنیوی و اخروی  و اثاری که اون گناه درما به وجود میاره  رو متوجه بشیم مطمئنن ازاون گناه پرهیزمیکنیم و سعی میکنیم که باهاش مبارزه کنیم.

 ٢.حالا تو مورد دوم  و راه حل دوم میخوایم گناه زدایی کنیم به اصطلاح.یعنی این که میتونیم ازاین طریق و بامبارزه اساسی و غیرمستقیم باگناه ازطریق مبارزه با زمینه های گناه ازگناها دوری کنیم.

 حالا شاید واستون جالب باشه که محققایه دینی ما به این نتیجه رسیدن که زمینه گناه تو ما انسان ها چیزی جزضعف شناخت و اراده مانیست.

 و در اخرقصدداریم که دستورالعمل  ترک زمینه هایه  گناه رو براتون یاداوری کنیم.

 ١.اولین مورد کنترل چشم هستش.که امام صادق (ع) دراین مورد روایتی دارن که میفرمایند:نظر دوختن تیرى مسموم از تیرهاى ابلیس است و چه بسا نگاهى که حسرت درازمدتى را (در دل) به ارث بگذارد» (سفینة البحار، شیخ عباسى قمى )

پس مابایددرحدامکان ازحضور تومجالس مختلط و یابرخورد بانامحرم خودداری کنیم تابتونیم باگناه مبارزه کنیم.

 ٢.مورد دوم کنترل گوش هستش. مطمئنن باید دراین مورد از شنیدنى هایى که ممکنه به حرام منجر بشه و زمینه ساز حرام هستش پرهیز کنیم. مثل موسیقى حرام، صداى شهوت انگیز نامحرم و... .

٣.مورد سوم ترک هم نشینی و رفاقت بادوستایه ناباب و کسایی که مامیدونیم اگه باهوشون باشیم به گناه کشیده میشیم.پس باید ازاین نوع دوستانمون هم دوری کنیم.

 امام سجاد (ع) به روایتی اشاره کردن که دراین روایت مارو از همراهى و سخن گفتن و رفیق بودن با پنج کس  نهى کردن:ازمصاحبت با: کذاب، گناهکار، بخیل، احمق و کسى که قطع رحم کرده است. (سفینة البحار، شیخ عباسى قمى)

۴.مورد چهارم ترک فکر گناه هستش.اصلابیاید ازهمین لحظه به بعد حتی فکرگناه رو به یادخداتبدیل کنیم.

۵.مورد پنجم اینه که ماباید یه برنامه دقیق واسه شبانه روزمون یعنی ازصبح تاشبمون داشته باشیم.پس باید شبانه روزمونو با برنامه ریزی درست و متناسب  و بادرنظرگرفتن وضع روحی و جسمی مون پرکنیم و اصلا ساعات بیکاری نداشته باشیم تانفسمون نتونه مارو به خواسته هاش مشغول کنه.

امیرالمومنین علی (ع) دراین زمینه روایتی دارند که میفرمایند: براستى و حقیقت که این نفس (انسانى) پیوسته و مرتب به بدى امر مى کند در نتیجه هر کس آن را به خود واگذارد (و به کارى نگمارد) نفس او را به سمت گناهان مى کشاند». (الغرر والدرر، باب النفس به نقل از سرالاسراء، استاد على سعادت پرور، ج 1، ص 544، ح 4).

۶. و مورد اخر روزه گرفتن هستش که  قوه حیوانى و شهوانى انسان را تضعیف مى کند .پس زمانی که قواى شهوانى  ما ضعیف بشه فکر گناه هم کم رنگتر مى شه.

 دراین مورد هم امام جعفرصادق(ع) درروایتی میفرمایند: هرگاه شکم پر شود طغیان مى کند. (المحجة البیضاء، ملا محسن فیض کاشانى، ج 5، ص 150). مفهومش این است اگه شکم پر نشه طغیان نمى کنه.پس یکی ازراه هایه مبارزه باگناه همان روزه گرفتن است.

 

انشالله بااین راه کارها  و توجه بیشترمون به اعمال و رفتاری که ازمون سرمیزنه بتونیم باگناهایی که به سراغمون میان مبارزه کنیم.

 :::::::::::::::::::::::::

این اولین پست ریحانه خانوم بود و خب جواب نظرات هم ایشون میدن اگر جوابی رو هم خودم دادم توجه کنید به پاسخ که نویسنده اون معلوم هست.

ازنظرات همه دوستان قدیمی و جدید هم مثل همیشه استقبال میکنیم و رو چشممون جا دارید.اگر شخصا ایمیل به من فرستادید و یا نظر خصوصی و متاسفانه من جواب ندادم لطفابه حساب مشغله های شخصی من بگذارید که در اسرع وقت در حد توان جواب خواهم داد.

دوستان باز هم تذکر میدم که نه ما صاحب نظریم و نه برتر یا امثال این تشبیهات.فقط میخوایم که بتونیم به هم حتی در این فضای مجازی کمک کنیم برای بهتر شدن.اولهم خودمون رو عرض میکنم.

برای تک تک شما عزیزان از حضرت حق سلامتی و موفقیت جاودان رو مسئلت دارم.

پی نوشت از --- زاهد ---

نوشته شده در ٢٥ فروردین ۱۳۸٩ساعت ٩:۱٠ ‎ب.ظ به قلم ریحانه جوهر ها ()


Design By : Pichak